Barra superior

dimecres, 27 d’octubre del 2010

(3ESO) Mapa bits vs imatge vectorial

  • Programes basats en mapes de bits:

Aquests programes es basen en una trama de punts anomenats píxels. A cada píxel se li adjudica un color, de manera que un grup de píxels formen una imatge. Com més gran sigui la densitat de píxels, millor serà la definició de la imatge.

Els programes que utilitzen aquest sistema són, normalment, de disseny artístic o retoc fotogràfic, com el Paint de Windows, el Paint Shop Pro o el Gimp.

Les imatges creades amb aquest sistema s'anomenen mapa de bits (bitmaps); se solen gravar amb l'extensió bmp i normalment ocupen molta memòria. Per solucionar aquest problema, se sol emprar algorismes que permeten comprimir la mida del fitxer, conservant en gran mesura la qualitat de la imatge. Així s'obté un altre tipus d'arxius de mapa de bits com el jpeg (o jpg), el png o el gif.

  • Programes d'imatges vectorials:

Aquests programes tracten les imatges mitjançant números, així per exemple, al dibuixar una recta, el programa la defineix mitjançant la seva equació matemàtica, igual passa al dibuixar un cercle o qualsevol altra figura que el programa sigui capaç de representar. El gran avantatge d'aquests programes és que els diferents elements es poden tractar independentment.

A més, les imatges creades amb programes vectorials ocupen menys memòria, i encara que s'ampliïn o redueixin no perden definició.

Aquest sistema és el que utilitzen els programes de dibuix tècnic com CadStd, AutoCad, AutoSketch o Qcad, encara que també el trobem incorporat en l'eina de dibuix de processadors de text com Word (d'Office) o Writer (d'OpenOffice).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada